PROSJEKTER

prosjekt

2022/2023 soveposer og klær til ukraIna

En av våre medlemmer har tatt initiativet til å samle inn soveposer til befolkningen i Ukraina. De første soveposene fra Ørskog har allerede blitt tatt i bruk i dette krigsrammede landet. Et veldig bra, riktig og viktig initiativ, som vi støtter for fullt. Nå ønsker vi å sende mange flere soveposer som tåler en del kuldegrader til Ukraina.  Ikke vent med ditt bidrag. Det haster! Du kan levere dine soveposer til Stolt Matbutikken på Sjøholt. Vi ordner med resten. Du kan også bidra økonomisk, så kjøper vi inn soveposer.

Status januar 2023: vi har sendt mer enn 80 soveposer og en del varme tepper til Ukraina. Med økonomisk støtte fra Valldal Helselag kunne vi kjøpe inn 40 nye soveposer. Og Ørskog Sparebank dekket transportkostnadene.  Vi har også samlet inn klær i samarbeid med Rotaryklubber i Ålesund og omegn. Fra Ørskog sendte vi 11 kasser med varme vinterklær til Ukraina.

INTERNASJONALT prosjekt: mama clara

Mama Clara driver veldedig arbeid ved barnehjemmet Aintoinette Meo i Chuquibamba, Peru. Det er Erna Berg Rogne som leder arbeidet og har etablert organisasjonen Mama Clara Norge til dette formålet. Erna har samlet en del hjelpere rundt seg og de har presentert prosjektet for Rotaryklubber i distriktet. Det er Hareid Rotaryklubb som er samarbeidsparner til Mama Clara med flere andre klubber i området som støtter prosjektet og hvor Ørskog Rotaryklubb er en av dem. Det første prosjektet, et nytt kjøkken i 2018, var veldig vellykket. Nå satser de på et nytt felles Rotaryprosjekt: renovering av 7 dusjer og toaletter. Ørskog Rotaryklubb skal også støtte dette nye prosjektet.

En presentasjon av prosjektet (status september 2018)  kan lastes ned her som PDF.

Besøk Mama Clara Norge sin Facebookside for mer informasjon.

DIVERSE LOKALE PROSJEKTER

• Siden januar 2015: daglig matutkjøring i oppdrag fra Ørskog kommune til de eldre i Ørskog kommune (km-godtgjørelse går til TRF)
  • Årlig plastavfallinnsamling langs fjorden.
  • 2015 - 2017:  Poliomarsj på Ørskogfjellet i samarbeid med Vestnes Rotaryklubb (inntektene gikk til TRF)
  • I 2016: Bunadlotteri (inntekt gikk til TRF/polio+)

fra 2015 - 2017: poliomarsjen

In 2015/2016 og 2016/2017 har Ørskog Rotaryklubb ikke engasjert seg i et eget internasjonalt prosjekt. Med den nye årlige poliomarsjon Ørskog Rotaryklubb organiserer i lag med Vestnes Rotaryklubb og et lotteri med en skreddersydd herrebunad som hovedpremie støtter vi Rotary sitt internasjonale Poliofond.

2014/2015: LAZAS INTERNATSKOLE I LATVIA

Ørskog Rotaryklubb har inngått et prosjektsamarbeid med tolv svenske Rotaryklubber og en Latvisk Rotaryklubb. I prosjektet skal man kjøpe møbler til Lažas internatskole i Aizpute. Det er allerede levert 40 nye køyesenger, madrasser, puter og sengetøy til 60 personer, servise til 72 personer, samt en oppvaskmaskin til storkjøkkenet. Køyesengene og madressene erstatter gamle og nedslitte senger og madrasser som tidligere ble brukt i et flyktningeleir under Balkan-krigen. Og før oppvaskmaskinen ble installert måtte kjøkkenpersonale ta alt oppvask til mer enn 60 barn for hånd. Med fire måltider per dag hadde de ikke mye tid igjen for andre oppgaver. I år skal det også kjøpes in nye stoler, bord og skap til internatskolen, med økonomisk støtte fra Rotaryklubbene.

Lažas internatskole for utviklingshemmede barn ligger 180 km fra Riga, 50 km fra et av Latvia's større havner, Liepaja og 4 km nord for en liten by, Aizpute. I dag er det 66 elever i skolen i alderen 6-19 år. De kommer fra forholdsvis fattige familier fra hele Latvia. Skolen er finansiert av staten, men statens tilskudd er ikke tilstrekkelig. Derfor er skolen avhengig av donasjoner og hjelp fra andre organisasjoner, som Rotaryklubben.

Lažas internatskole tilbyr skreddersydd spesialundervisning til utviklingshemmede barn. De lærer ikke bare praktiske ferdigheter, men barna kan også utvikle sine talenter i ulike aktiviteter som musikk, teater og idrett. Lærerne er alle høyt kvalifiserte og veldig engasjerte. Den viktigste oppgave til skolen er elevenes sosiale tilpasning og integrering i samfunnet.