15. JANUAR: FEDRELANDET
I rammen av årets tema miljø, natur og bærekraft viste vi filmen Fedrelandet (2023) i Ørskog kino. Sammen med Olins 85 år gamle far opplevde vi Norges mest eventyrlige dal, Oldedalen i Nordfjord. Her har han vokst opp, og her har generasjoner før ham levd i balanse med naturen, omkranset av ville fjell, kalvende breer og et yrende dyreliv. Filmvisningen ble sponset av Placement AS i Ørskog. Det ble en stor suksess med ca. 75 besøkende.

20. november:  tor erik standal, fokklorist
Tor Erik Standal har mastergrad i folkloristikk fra universitetet i Bergen, og har blant annet jobbet som direktør i Sunnmøre museum og Atlanterhavsparken. Han holtdt et foredrag om betydningen av folklore i dagens samfunn.'

13. november:  besøk ørskog kirke
Sigmund informerte oss om Ørskog kirken sin historie. Ørskog som kirkested, Gamle kirke, nå Leikanger kirke. Nåverande kirke gjennom 150 år, endringer, større vedlikehold, oppussing/maling til jubileet. Hvordan har bruken av kirken forandret seg gjennom 150 år.

2. november:  BESØK REPARASJONSKAFE STRANDA
Hva gjør de med en jakke med ødelagt glidelås, en brødrister som ikke lenger fungerer, kniver soms er sløve, en klokke som står stille, en sykkel som trengs litt stell, en ryggsekk som er ødelagt, et møbel som har behov for litt kjærlighet, eller en pc som ikke starter? På reparasjonskafeen  reparerer vi ødelagte ting, kan du få gode råd fra eksperter, møte andre og få inspirasjon. Og det er gratis.
Vi besøkte reparasjonskafeen på Stranda med en liten delegasjon fra Ørskog Rotaryklubb.

23. oktober: prosjekt mama clara
Erna Berg Rogne og Randi Sofie Eriksen Myrvåg fra prosjektet Mama Clara oppdaterte oss om prosjektet Mama Clara, som Ørskog Rotaryklubb støttet tidligere. Erna har vært i Peru i år og kom med nye historier og bilder.

9. OKTOBER: BESØK FRILUFTSRÅDET DIGERNES
Vi reiste til Friluftsrådet, sok har kontort på Digerneset. Der fikk vi en orientering om Friluftsrådet sitt arbeid her i fylket.

18. SEPTEMBER: medya temeli fenerci
Medya Temelli Fenerci fra NTNU er viserektor og rådgiver innen NTNUs strategiske satsninger havrom, energi og bærekraft. Hun holdt  et foredrag om NTNU sin bærekraftsatsingen.

4. SEPTEMBER: BEDRIFTSBESØK REFURN STORDAL
Vi besøkte Refurn  i Stordal.  Hvert år kastes det 10 millioner tonn møbler i Europa! Dagens bruk og kast samfunn er ikke bærekraftig. Det er ikke nok resurser på jorden, og all produksjon påvirker klimaet og miljøet. Ved å gjenbruke mest mulig materialer, sørger du for at ditt avtrykk blir minst mulig. Alt avfallet fra ditt prosjekt blir  gjenvunnet, resirkulert, blir nye materialer, eller går til oppvarming. ​​Refurn i Stordal henvender seg til det offentlige, og private bedrifter som ønsker å fornye sine sitte- og platemøbler med minst mulig påvirkning på klimaet og miljøet.

21. AUGUST: FOREDRAG ÅRIM
Fra lineær til sirkulær økonomi: Natalie Østrem fra ÅRIM holdt et interessant foredrag om bærekraftsatsingen i bedriften.

sommeren 2023
Tid for å jobbe med høstprogrammet, hvor natur, miljø og bærekraft står i fokus. Sjekk kalenderen for å se programmet. Har du lyts til å være med på alle aktiviteter, bedriftsbesøk og foredrag, så kan du bli medlem av Ørskog Rotaryklubb :-).